Тема творчої групи №2 : «Моделі
адаптивної поведінки працівників психологічної служби».
За останній рік проблема знаходження оптимальних адаптивних стратегій до змінених вимог діяльності працівника психологічної служби системи освіти та організація його праці, зокрема в екстремальних умовах, які висунула нам пандемія COVID -19 набула особливої актуальності.
Вході останніх подій зростає роль працівників психологічної служби в системі освіти щодо збереження психологічного і соціального здоров'я здобувачів освіти. Водночас психологічної підтримки потребують батьки й педагогічні працівники, адже події, що відбуваються в країні через поширення захворювання коронавірусом, можуть спричиняти загострення емоційно-нестабільного стану або зниження рівня стресостійкості. Дорослий, який відчуває невпевненість або знаходиться в стані паніки, не тільки не зможе допомоги, а ще й буде «токсичним» для дитини, поширюючи стан емоційної нестабільності та вражаючи психіку оточуючих. Загальні джерела стресу в цей період включають: зниження основних видів діяльності, зменшення сенсорних стимулів та соціального залучення; фінансове напруження від неможливості працювати; відсутність доступу до типових стратегій подолання стресу, таких як відвідування спортзалу, гуртків. Сам процес професійної адаптації може відбуватись у напрямку зміни особистісних утворень (коли з’являються нові професійні смисли, наприклад прогнозування і робота на випередження) або до зміни соціальної ситуації розвитку (коли з’являються нові мотиви у професійній діяльності, наприклад освоєння роботи в блозі, на різноманітних платформах). В такій ситуації працівники психологічної служби системи освіти вимушені адаптуватися до цих змін і шукати своє місце у нових реаліях, застосовуючи адаптивні можливості і стратегії, мобілізуючи всі свої резервні можливості для організації діяльності.З вище перерахованого ми можемо зробити висновок, що організовуючи свою професійну
діяльність та професійну адаптацію до сучасних реалій працівникам психологічної
служби системи освіти,необхідно постійно поглиблювати свої знання, вміння,
навички.
У той же час працівникам психологічної служби системи, які працюють в
екстремальних, стресових, нестабільних умовах праці несуть серйозну
етичну відповідальність і мають зобов’язання не лише перед учнями, батьками,
педагогічними працівниками, але й перед своїм професійним співтовариством, а
також перед суспільством в цілому, за організацію і висвітлення своєї
професійної діяльності.
В якості об’єктивних показників реалізації цього елементу
професійної адаптації виступають:
а) характер психологічної діяльності. Діяльність
працівників психихологічної служби спрямована на рішення конкретних проблем, за
якими до них звертаються учні, їх батьки чи викладачі. Основною їх метою
професійної діяльності є підтримка
психічного здоров’я, освітніх інтересів та розкриття індивідуальності
соціалізованої особистості, корекція різних дефектів розвитку;
б) умови праці працівників психологічної служби – вміння
використовувати методичний інструментарій, який повинен діагностувати всі
сторони і якості особистості учня, педагогічних працівників, батьків, зокрема в
умовах дистанційного навчання, з метою подальшого його розвитку (корисні посилання: АІС « Я
–ПСИХОЛОГ» сайт для полегшеної роботи практичного психолога та соціального
педагога https://я-психолог.укр/#body);
в) режим праці – має враховувати організацію професійної
діяльності працівників психологічної служби, зокрема в умовах дистанційної
форми навчання, що обумовлює особистісну організованість і підвищену
відповідальність за виконувану справу.
Основні завдання фахівців психологічної служби у цей
період:
формування конструктивних способів вирішення
складних життєвих ситуацій та адаптивних копінг-стратегій у всіх учасників
освітнього процесу;
стабілізація емоційної сфери особистості,
формування позитивної життєвої перспективи;
активізація процесів самопізнання, самосприйняття,
саморегуляції і самоконтролю, побудова позитивного образу майбутнього;
формування психосоціальної стійкості до
стресу;
профілактика дискримінації і стигматизації
людей, які хворіють або перехворіли;
надання своєчасної психологічної допомоги
жертвам булінгу і цькувань;
запобігання емоційному вигоранню у батьків
і педагогів;
підвищення адаптаційних можливостей
педагогічних працівників до нових умов організації освітнього процесу;
здійснення
посередництва між закладом освіти, сім’ями та територіальними місцевими
громадами щодо вирішення та попередження міжособистісних конфліктів, домашнього
насильства тощо (Рыбалка, & Самодрин, 2020).
Професійна адаптація працівників психологічної служби
системи освіти має здійснюватися та реалізовуватися з усвідомленням свого
професійного росту за допомогою інтернет – ресурсів (корисні посилання:
https://prometheus.org.ua; безкоштовний
курс на прометеусі "Коронавірусна інфекція: факти проти паніки" https://courses.prometheus.org.ua/courses/course-v1:Prometheus+COVID101+2020_T1/about) усвідомлення своїх професійно важливих якостей,
індивідуально – типологічних властивостей, професійної актуалізації, прагненням
до самовдосконалення та саморозвитку, з чіткою побудовою і вдосконаленням
професійної майстерності та ерудиції. Адже, ефективна професійна адаптація
являє собою одну з передумов до успішної професійної діяльності, та сприяє
створенню умов для соціального та інтелектуального розвитку здобувачів освіти,
охорони їхнього психічного здоров’я, надання психологічної та
соціально-педагогічної підтримки всім учасникам освітнього процесу відповідно
до цілей та завдань системи освіти.
Для забезпечення належних результатів та вимог до
професійної діяльності з урахуванням вище згаданого, а також ґрунтуючись на
стандартах відновлювальної поведінки в стресових ситуаціях та адаптувавши їх в
контексті вимог до професійної діяльності працівників психологічної служби у
системі освіти, фахівцям важливо дотримуватися таких рекомендацій щодо
організації професійної діяльності в умовах карантину, зокрема дистанційної
форми навчання. Працівники психологічної служби можуть ефективно адаптувавшись
працювати дистанційно:
– інформувати про
проведення (онлайн) тематичних психологічних вебінарів, конференцій;
– організовувати проведення (онлайн) групових або
індивідуальних консультацій (Viber, Skype, Zoom, Jitsi Meet, WhatsApp) для всіх
учасників освітнього процесу;
– систематично
викладати просвітницьку інформацію для батьків на сайті закладу освіти, або
блозі практичного психолога і соціального педагога;
– здійснювати систематичну комунікацію з батьками та
педагогічним колективом в соціальних мережах, або viber - групах;
– рекомендувати батькам, педагогам книги щодо підвищення
рівня їх педагогічної компетенції.
Адаптація
пріоритетних напрямків роботи працівників психологічної служби системи освіти
до умов професійної діяльності в сучасних реаліях пандемії:
Діагностика
Опитування рекомендовано організовувати за допомогою
Google-форм з метою дотримання принципу конфіденційності та предметності
надання допомоги за результатами діагностики. Онлайн-опитування або онлайн-анкетування
загального змісту. Наприклад, з метою: вивчення актуального емоційного стану
здобувачів освіти, їх батьків, педагогічних працівників.
Корисні посилання:
АІС « Я –ПСИХОЛОГ» сайт для полегшеної роботи практичного
психолога та соціального педагога https://я-психолог.укр/#body
Онлайн-методика самооцінки рівня тривожності
Спілбергера-Ханіна
https://psytests.org/psystate/spielberger.html
Онлайн-методика діагностики рівня соціальної
фрустрованості Вассермана-
Бойко
https://psytests.org/boyko/vasfrus.html
Онлайн -діагностика шкали самоефективності Р. Шварцера та
М. Єрусалема
https://psytests.org/emotional/gse.html
Цікавий інформаційний запис відео з семінару "Дистанційні
психологічні дослідження" в умовах пандемії. Про психологічний стан людей
під час ковіду.https://www.youtube.com/playlist?list=PLs5qnP2pWSz7PZcwTnAmqqcgk91-TFZ9v (14.45 год. 24.04.2021)
Просвіта та
профілактика
На веб-сайтах закладів освіти, в чатах, в oнлайн-групах
педагогічних працівників/батьків/учнів в телеграм, вайбер. На розсуд
працівників психологічної служби, в план
роботи можуть бути включені тільки ті форми роботи, які мають на меті
формування навичок безпечної поведінки та можуть бути проведені з цільовими
групами в форматі кінолекторію чи відео-практикуму/онлайн-практикуму з
обов’язковою рефлексією від учасників освітнього процесу за результатами
заняття. Орієнтовна тематика: «Вплив зміни форми роботи на зниження рівня
тривоги та емоційного стану», «Як зберігати спокій», «Безпечний інтернет
простір для здобувачів освіти», «Розвиток критичного мислення», « Кібербулінг в
чому криється небезпека», «Як зробити перебування вдома цікавим та корисним для
дітей та батьків», «Рекомендації для учасників освітнього процесу щодо заходів
безпеки проти коронавірусу», «Зняття психоемоційної наруги».
Корисні посилання:
https://m.youtube.com/watch?v=rLk_NdZMHb8
https://m.youtube.com/watch?v=86UmYsWgIJw
https://m.youtube.com/watch?v=LwkF9O-jS9Y (14.00 год.24.04.2021)
Організація просвітницької роботи може здійснюватися:
а) відеовключення у прямому ефірі на платформі
онлайн-спільнот закладу освіти;
б) розміщення відеоматеріалів просвітницького та
профілактичного спрямування на сайті закладу освіти, на платформі
онлайн-спільнот закладу освіти або у
фейсбуці, поширення їх у відповідних групових чатах у вайбері з пропозицією
питань для обговорення;
в) розміщення текстового формату матеріалів
просвітницького спрямування на доступних ресурсах, поширення їх у відповідних
групових чатах у вайбері з пропозицією питань для обговорення;
г) інші форми онлайн-спілкування, доступні фахівцю та учасникам
освітнього процесу.
Корисні посилання: «Особливості дистанційної роботи шкільного психолога в умовах пандемії
COVID-19 (з можливістю отримати сертифікат)»
https://specialists.nostress.org.ua/?redirect=0
Цей курс розрахований на психологів, які працюють в
школі. Він допомагає структурувати дистанційну роботу та надає інформацію про
її особливості в умовах пандемії та соціальної дистанції. Логіка курсу
побудована на загальних принципах надання допомоги в надзвичайних ситуаціях.
Психосоціальна підтримка вчителів і учнів в умовах
пандемії COVID-19
Навчальні теми курсу розкривають питання правильного
підходу до організації розпорядку дня, робочого часу та робочого простору
протягом дистанційного навчання. Рекомендації та поради мають на меті допомогти
вчителям, учням та їхнім батькам полегшити процес адаптації до нового формату
освітніх комунікацій.
Консультування
Консультування може проводитися як
індивідуальне,так і групове. Усім учасникам освітнього процесу, а особливо
учням, важлива психологічна підтримка, рекомендації з таких нагальних питань:
як зорганізуватися у період самоізоляції та дистанційного навчання,
профілактика патогенних емоцій, як не стати жертвою кібербулінгу, як
використати вільний час з користю для власного особистісного і професійного
розвитку, підготовка до ЗНО, побудова професійної кар’єри.
З метою зниження можливих негативних ефектів
(паніка, чутки, агресивні прояви).Ресурси впровадження - онлайн режим, скайп-
режим, електронна пошта, месенджер, вайбер, телефонний режим. Рекомендовані
форми організації консультування:
а) індивідуальне та групове онлайн-консультування
з використанням доступних платформ з можливостями відеозв’язку (Viber, Skype,
Zoom, Jitsi Meet, інші);
б) групові консультації у текстовому форматі для
окремих цільових груп з розміщенням на сайті закладу освіти, у онлайн-групах
(закриті вайбер-групи) учнів, батьків, педагогічних працівників, працівників
психологічної служби; в) індивідуальне онлайн-консультування з використанням
вище згаданих доступних платформ з можливостями відеозв’язку або у форматі
телефонного спілкування та листування.
Консультування за принципом «телефон довіри» через
електронну пошту та оперативна допомога через соціальні мережі.
Консультування проводиться для збереження
психічного здоров’я і благополуччя здобувачів освіти, нагальної психологічної
допомоги у стабілізації їх психоемоційного стану, особливо у випадках: протидії
психологічному насильству та булінгу; порушення депресивного спектра;
підвищеного рівня тривожності та агресивності; самоушкоджувальної та
суїцидальної поведінки.
Корисні посилання:
Одним із волонтерських проектів – організація телефонної
гарячої лінії з психологічної допомоги суспільства (разом з Громадським
об’єднанням «Небокрай») та створення «Групи психологічної підтримки під час
коронавірусу в соціальній мережі Фейсбук (www.facebook.com/
groups/psy.help.support). Ця група була створена для надання
рекомендацій і достовірної інформації щодо SARS-CoV-2, взаємодопомоги,
психологічної підтримки та координації зусиль
Корекція
з використанням та мобільних
онлайн-тренажерів, онлайн-ігор (наприклад, для корекції та розвитку
пізнаваль-них процесів). Продуктивні
результати з розробки та здійснення інтернет-тренінгів досягнуті на
програмно-модульній платформі Moodle, з використанням соціальної мережі
Facebook, месенджерів для відеозв’язку
Організаційно-методична
робота
В даному випадку працівникам психологічної служби будуть
слугувати - комп'ютери, ноутбуки, планшети. Підготовка до проведення заходів,
оформлення робочої документації, складання індивідуального плану самоосвіти,
обробка та узагальнення результатів досліджень, розробка тренінгів, семінарів,
програм, занять та матеріалів до їх проведення, впорядкування документації та
оформлення методичних рекомендацій, створення або оновлення інтернет-сторінок,
сайт-портфоліо, блогу фахівця психологічної служби, ознайомлення з сучасною
методичною літературою з психолого-педагогічної тематики. Практичні психологи і
соціальні педагоги ефективно використовують дистанційну форму навчання для
власного професійного розвитку, беруть участь в онлайн - навчанні, освітніх і
наукових вебінарах, наукових семінарах, конференціях, майстер-класах,
тренінгах, які сприяють підвищенню фахової компетентності.
Зв’язки з
громадськістю
Частково за допомогою доступних засобів зв’язку та
телекомунікацій. Отримання необхідної інформації від установ щодо підтримки
учасників освітнього процесу під час карантину ( дистанційної форми навчання).
В умовах дистанційної форми роботи особлива увага
зосереджена на комунікації з дітьми-сиротами, дітьми позбавленими батьківського
піклування, учнями груп ризику (з підвищеною тривожністю, схильністю до
суїцидальних тенденцій, адиктивної поведінки) шляхом спілкування мобільним
телефоном, скайп - зв’язком та іншими сучасними засобами комунікації. З цими
учнями систематично проводиться роз’яснювальна робота щодо профілактики
захворювання на коронавірус СОVID-19.
Отже, підсумовуючи зазначене, необхідно наголосити
на тому, що в сучасних умовах соціально-економічної кризи і карантинних
заходів, пов’язаних із пандемією, істотно зростає роль психологічної служби
системи освіти у наданні соціально-педагогічної і психологічної допомоги всім
учас-никам освітнього процесу, збереженні їхнього соціального благополуччя і
психічного здоров’я та забезпеченні реалізації завдань закладів освіти. З’явилися нові форми професійної діяльності та
професійної адаптації практичних психологів і соціальних педагогів, які можна
успішно використовувати й у звичайному режимі роботи.
Література
: (Використано матеріали з сайтів Вінницього НМЦПС, Донецького НМЦПС,
Черкаського НМЦПС, Хмельницького НМЦПС, інтернет- ресурси)
Немає коментарів:
Дописати коментар